• Perfectionist positief aan zet!

    juni 27, 2018 | Blog
  • Ik heb dus een hele leuke cliënt.. ze zijn allemaal leuk hoor, maar deze dus ook 🙂
    En hij heeft onder andere als leerdoel zijn perfectionisme op de lijst gezet.

    In deze sessie vulde hij bij alle andere leerdoelen een ander cijfer in: sommigen gaan omhoog, want daar wil hij meer van. Zoals vrolijkheid en motivatie. Anderen gaan omlaag, zoals leegheid en angst. Fijn!
    Maar de perfectionist bleef constant.

    Toch vertelt hij dat hij afgelopen week bewust een andere reactie had op een ‘fout’. Normaal krijgt hij namelijk heftige fysieke en mentale reacties. Zoals een gevoel van misselijkheid, paniek, stress, en zweten. Nu waren die reacties er ook, alleen minder intens en korter! En hij was zich er goed van bewust, plús hij was samen met iemand. Normaal zou dat de reacties nog meer verergeren!

    Hoeraaaa denk (en zeg) ik dan, fantastisch!! Het systeem begint de ervaringen en informatie uit de sessies te verwerken en er iets mee te doen!

    Tijd voor een vervolggesprek met zijn perfectionist. Die was wel tevreden met de verandering. Niet eens zozeer voor zichzelf, maar voor mijn cliënt. Het maakte hem niet zoveel uit, omdat hij gewoon perfectionist wil zijn. Maar hij zag wel dat het mijn cliënt meer rust gaf: in z’n hoofd en in z’n lichaam.
    En of hij daar nóg beter in kan worden? “Ja, ik kan altijd nog zorgen dat de reacties verder afnemen.”

    Er is dus ruimte ontstaan voor ‘fouten’. Voor dingen die niet of nog niet perfect gaan. Fouten tussen aanhalingstekens, want wanneer is iets fout? Gaat er iets mis, dan wordt er ook iets geleerd. Je leert hoe het niet werkt en kunt de volgende keer iets anders uitproberen. Vaak zie ik dat leren in eerste instantie ondergeschikt is aan perfectie: kan het niet goed of perfect? Dan maar helemaal niets doen. Maar het leren stopt dan vanzelf. De perfectionist staat stil, want die heeft ervaringen nodig om van te leren en om überhaupt te kunnen verbeteren. Zodra de perfectionist beseft dat verbeteren gevolg is van iets leren en dus ook van ‘fouten’ maken, komt er een hoop energie vrij om weer in actie te komen.

    Mijn cliënt ervaart dus minder spanning in z’n hoofd en lijf. Angst neemt af, omdat er nu succeservaringen geboekt worden. En die versterken het vertrouwen.
    Hoe gaaf dat dit proces bij hem in beweging is. Letterlijk een meer ontspannen houding die ook zichtbaar is in zijn mimiek. Maar vooral binnenin hemzelf ? Hoeraaaa ???

    Wat heb jij vandaag ‘fout’ gedaan? Ofwel: wat heb je ervan geleerd?

    #coaching #perfectionisme